Napisana w sposób czytelny i zrozumiały książka dla tych, którzy wciąż mają za mało czasu wolnego lub też nie mają pomysłu, jak ten czas wypełnić. Autor uczy umiejętności właściwego wypoczynku i organizowania czasu wolnego, przedstawiając jego różne aspekty: terminologiczne, historyczne, pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne.
Celem tej książki jest:
- zapoznanie czytelników z podstawowymi pojęciami dotyczącymi czasu wolnego i pedagogiki, intencjonalnych i naturalnych środowisk wychowawczych, procesu wychowania i socjalizacji, edukacji ustawicznej, andragogiki i rekreacji;
- uświadomienie współczesnych problemów związanych z racjonalnym wykorzystaniem czasu wolnego, wymagających pilnych analiz, sugestii i rozwiązań;
- przygotowanie do umiejętnego i wartościowego zdrowotnie, moralnie i kulturalnie spędzania czasu wolnego i dążenia do uzyskiwania wyższej jakości życia.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Zjawisko czasu wolnego
- Ustalenia terminologiczne w defi niowaniu czasu wolnego
- Budżet czasu
- Podstawowe kryterium wydzielenia czasu wolnego z budżetu czasu
- Kwestia bezinteresowności działań
- Praca zawodowa jako kryterium podziału budżetu czasu
- Badanie budżetu czasu
Rozdział 2
Znaczenie zdrowotne odpoczynku
- Istota odpoczynku
- Przyczyny przewlekłego znużenia i przemęczenia
- Odpoczynek nocny i dzienny
- Warunki dobrego odpoczynku
Rozdział 3
Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze zabawy
- Istota zabawy i jej funkcja wypoczynkowa
- Rola zabawy w życiu człowieka
- Kompensacyjna funkcja zabawy
Rozdział 4
Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcji czasu wolnego
- Istota pracy nad sobą
- Znaczenie wychowawcze pracy nad sobą w czasie wolnym
- Znaczenie zdrowotne pracy nad sobą w czasie wolnym
- Znaczenie kulturotwórcze pracy nad sobą w czasie wolnym
Rozdział 5
Historia problematyki czasu wolnego
- Czas wolny w okresie prehistorycznym
- Spędzanie czasu wolnego w starożytności
- Formy wczasowania w wiekach średnich
- Czas wolny a problemy społeczne epoki nowożytnej
Rozdział 6
Najczęściej praktykowane współczesne formy spędzania czasu wolnego
- Turystyka
- Sport
- Środki masowego przekazu
Rozdział 7
Korzystanie z instytucji kulturalnych jako współczesna forma pożytecznego zagospodarowania czasu wolnego
- Kultura
- Instytucje kulturalne o ograniczonym zasięgu społecznym
- Teatr
- Filharmonia
- Wystawa
- Muzeum
Rozdział 8
Formy spędzania czasu wolnego o ograniczonej popularności
- Samokształcenie
- Amatorstwo artystyczne
- Majsterkowanie i amatorstwo techniczne
- Hodowla amatorska
- Zabawy i kontakty towarzyskie
- Kolekcjonerstwo
- Aktywność społeczna
Rozdział 9
Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego
- Przemoc i agresja wśród młodzieży
- Subkultury młodzieżowe
- New Age – nowa era w dziejach świata a wychowanie
- Sekty
- Problemy egzystencjalne dzieci ulicy
- Próby wyjaśnienia przyczyn przemocy i agresji
- Profi laktyka i rewalidacja zachowań dewiacyjnych i patologicznych
- Wychowanie do wczasów jako czynnik zmniejszenia agresji
Rozdział 10
Pedagogika i jej metody badawcze
- Pedagogika jako nauka
- Budowa pedagogiki i jej miejsce w systemie nauk
- Źródła i metody badań pedagogicznych
- Współzależność pedagogiki i innych nauk
- Pedagogika czasu wolnego
Rozdział 11
Wychowanie do wczasów
- Wychowanie jako kształtowanie osobowości
- Charakterystyka osobowości
- Składniki osobowości wewnętrznej
- Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości
- Metody wychowania do wczasów
- Wychowawca czasu wolnego
Rozdział 12
Rola środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym
- Środowisko wychowawcze
- Rola intencjonalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym
- Rola naturalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji w czasie wolnym
- Środowisko lokalne i jego znaczenie wychowawcze
Rozdział 13
Harcerskie wzory spędzania czasu wolnego
- Organizacje młodzieżowe jako szczególne instytucje wychowania do wczasów
- Historia powstania i rozwoju harcerstwa jako systemu wychowania młodzieży
- Harcerstwo podczas II wojny światowej i w okresie powojennym
- Harcerski styl spędzania czasu wolnego
- Sylwetki wychowawców i organizatorów harcerstwa
Rozdział 14
Edukacja permanentna i elementy andragogiki
- Edukacja permanentna
- Podstawowe pojęcia i zagadnienia andragogiki
- Przedmiot i struktura andragogiki
- Zadania poznawcze andragogiki
Bibliografia
Wykaz definicji
Spis tabel